Direktlänk till inlägg 1 februari 2011

Dessa jävla pengar

Av Maria - 1 februari 2011 14:44

Att gå på försörjningsstöd (socialbidrag) är sannerligen ingen dans på rosor. Många tror nog att man får massa pengar och kan leva gött utan att behöva göra nånting. Socialbidrag är ren och skär ÖVERLEVNAD, ingenting annat.

Fick mitt bidrag i dag. 7100, som ska räcka till räkningar och mat en månad. Kruxet är att dom betalar bara VISSA räkningar. Dom betalar INTE teleräkning, studielån, tvlicens, bredband eller övriga räkningar som avbetalningar man tagit för längesen och så vidare. och jag kan förstå det, för på detta sättet kan man inte utnyttja systemet och man gör allt för att bli självförsörjande igen.

MEN dilemmat blir ju att du varje månad måste lämna dessa räkningar när du betalar du dom andra, och självklart börjar det komma påminnelser, och inkasso och till slut kronofogden.

Jag har nu en skuld hos kronofogden på tusenlappen, för en räkning som från början kostade 149 kr. 149 kr!!

Det är irriterande, frustrerande och känns mest hopplöst. för man kan inte trolla fram pengar, och socialen bryr sig inte om du har skulder eller får betalningsanmärkningar. så det finns ingen hjälp att få nånstans i från.

Det är trist att behöva gå runt med skulder som aldrig tar slut, och att vara livrädd varje gång man ska ta ett kontoutdrag, eller att behöva plocka bort varor i kassan för att kortet inte medgavs.

Det är tröttsamt att ha en last, som cigaretter. eller att ha djur, som måste ha mat, eller att ha en pojkvän som inte bor i samma stad så man måste betala tåg väldigt ofta, att knappt våga ringa från mobilen för man är livrädd att fakturan ska bli för hög.

Så ni som har fasta jobb, var tacksamma och nöjda!! för jag är såååå avundsjuk på er.

och ni andra KÄMPA för att vara självförsörjande, så ni slipper hamna hos socialen. för det är det sista, det SISTA man vill här i livet.

 
 
Tipsaren

Tipsaren

18 maj 2011 13:21

Hej

Jag råkade surfa in på din blogg av en slump då jag sökte på Google efter information om olika mediciner.

Jag tänkte bara tipsa om att du har rätt att få årsbeloppet som du ska betala till CSN nedsatt om du har låga inkomster (vilket du såklart har om du har socialbidrag). Du måste då be CSN skicka hem en blankett som du fyller i och skickar tillbaka till CSN innan 30 november samma år som du ansöker om nedsatt återbetalningsbelopp för. Om du har socialbidrag och 0 kr i inkomst så kommer beloppet som du ska betala tillbaka bli 4% av din inkomst. I ditt fall blir det då 4% av 0 kr vilket blir totalt 0 kr. Du behöver alltså i praktiken inte betala någonting på ditt studielån om du saknar inkomst. Dock kommer ju studielånet finnas kvar så i framtiden riskerar du att få betala tillbaka ett ännu högre belopp/år om du får en inkomst.

Det här är bara ett tips. Du gör såklart som du vill.

Du kan läsa mer om det här: http://www.ergo.nu/nyheter/20110222-manga-missar-csns-trygghetsregler

Ring eller maila CSN för mer information: http://www.csn.se/kontakta-oss/ring-oss

http://csn.se

Maria

18 maj 2011 15:52

tack så hemskt mycket för tipset! det ska undersökas :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 15 mars 2012 19:58


  Bläddrar bakåt i min blogg och blir ibland riktigt illa till mods. Läser om inlägg med droger, överdoser, rakblad och blod och sjukhus, PIVA, intensiven och en total ovilja att leva. Och inser en sak jag borde tänka på oftare, hur jävla långt ja...

Av Maria - 13 februari 2012 22:20


    Jag gick länge runt och tyckte att alla att män var rövhål. Mina erfarenheter sa detta till mig. Av dom 6 pojkvänner jag haft så har fanimej alla varit kompletta skitstövlar,psycho, manipulerande och stampade ner mig tills jag var absolut in...

Av Maria - 10 februari 2012 12:11


Jag är en sån som väldigt sällan får biverkningar av mediciner, ja förutom viktuppgången då. Men en rolig sak är att seroquel har som sällsynt biverkning "ökad sexlust", och så har även mirtrazapin. Och DOM är dom enda biverkningarna jag åkt på. På B...

Av Maria - 2 februari 2012 16:44


    Haft tele-tid med läkaren nu. Jag hann knappt säga något innan hon typ nästan skrek JAG SKRIVER INTE UT BENSO!!! eeehhh jag sa inte det heller? Hon frågade om jag ville bli inlagd. Jag sa nej, att om jag är inlagd kan jag inte knarka och...

Av Maria - 1 februari 2012 18:45


    Ibland saknar jag personen jag en gång VAR. Hon var så annorlunda. Hon hade så kul. Hon sparkade ångesten i röven och levde som morgondagen aldrig fanns. Hon hade aldrig tråkigt. Var hon rastlös, tog hon en spontant tåget till en annan sta...

Presentation

Omröstning

Anser du dig själv vara lycklig?
 Ja, absolut!
 Nej, långt i från
 På god väg dit...
 Har gett upp..

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards